Vreau un magazin online, de unde încep?

Autor:

Guțu Ion

Expert Digital Marketing si E-commerce

Conform unui studiu realizat de AmCham Moldova: vânzările de produse tangibile și servicii comerciale prin comerț electronic în Moldova au crescut cu 15,2% față de anul precedent, ajungând la o valoare estimată de 358,6 milioane EUR (fără TVA) în 2023.

Potențialul de creștere este, însă, foarte mare, iar prognozele arată că, în următorii 3 ani, această cifră poate să crească de 5 ori.

Practic, se preconizează că, până în 2026, una din patru achiziții va fi făcută online, ceea ce va consolida poziția sectorului eCommerce în economia globală (conform Expert-Grup și BNM).
Vrei să obții stabilitate financiară și satisfacția de a lansa o idee profitabilă?

Descoperă în ghidul de mai jos pașii potriviți de parcurs pentru a deschide un magazin online în Republica Moldova, alături de idei validate de marketing pentru piața locală din Republica Moldova.

  1. Construiște sau adaptează planul tău de business

Un plan de afaceri solid e categoric primul pas când vrei să lansezi un magazin online în Republica Moldova.

Ce trebuie să conțină planul tău de afaceri?

#1. Analiza pieței și a competiției

  • Vezi care sunt tendințele în eCommerce din Republica Moldova. Înțelege ce produse sunt cerute și care e tiparul de comportament la cumpărăturile online.
  • Studiază concurenții din nișa pe care vrei să intri. Vezi ce produse au, care e structura lor de prețuri și cum se promovează. Poți învăța multe din strategiile lor, dar nu le copia!

#2. Modelul de afacere

  • Poți avea un magazin online propriu (direct to consumer), poți vinde B2B (către alte business-uri), poți vinde produse cu abonament etc.
  • Stabilește sursele de venit. În afacere de vânzarea directă, poți obține bani din servicii adiționale, abonamente, bundles din produsele existente, mystery boxes, servicii de livrare mai rapidă la nivel local etc.

#3. Strategia de marketing și vânzare

  • Gândește-te cum îți vei promova produsele și magazinul. De exemplu, poți include optimizare SEO localizata, campanii Facebook și Instagram Ads, influenceri etc.
  • Metodele de plată pe care le vei practica. Ține cont că, în afacere de plățile online cu cardul, mulți clienți preferă plata la livrare (ramburs).
  • Sistemul de logistică. Având în vedere dimensiunile țării și infrastructura relativ bună, livrările se pot face rapid. Alege transportatori de încredere și oferă clienților costuri accesibile.

#4. Aspecte legale și fiscale în Moldova

  • Pentru a vinde legal, trebuie să îți înregistrezi afacerea. În Moldova, ai mai multe forme din care poți alege. De ex., un SRL îți oferă mai multă protecție juridică, dar vine cu costuri și proceduri mai complexe de gestionat.
  • Asigură-te că respecți legile privind protecția datelor personale (GDPR localizat) și că site-ul tău oferă termene și condiții, politică de retur și informații clare despre livrare și garanții.
  • Respectă legislația fiscală. Magazinele online au de achitat anumite taxe pe venit, TVA și alte impozite care trebuie declarate și plătite regulat. Pentru informații specifice, îți recomand să vorbești cu un contabil local pentru a înțelege exact care sunt obligațiile fiscale pe care le ai de suportat.

#5. Planul financiar

  • Fă o listă a costurilor inițiale, de la deschiderea firmei, până la hosting, stocul de produse și marketing-ul necesar pentru lansare.
  • Ține evidența costurilor operaționale (recurente). De ex., abonamentul platformei de eCommerce (dacă ai ales o platformă SaaS precum Gomag), mentenanța site-ului (dacă nu ai ales Gomag), salarii, depozit, ambalaje, costuri de transport și marketing.
  • Obiective și proiecții financiare. În Moldova, piața online crește constant, dar cu siguranță vei vedea fluctuații în funcție de sezon sau posibile schimbări economice.

#6. Structura echipei și management (resurse, crize, provocări)

  • Poți începe afacerea pe cont propriu sau împreună cu un partener, dar pe măsură ce afacerea crește, sigur vei avea nevoie de ajutorul unei echipe. Colegii tăi se pot ocupa de aspecte variate, de la logistică, la asistența clienților, administrativ, marketing etc.
  • Alege furnizorii de produse și partenerii: platforma eCommerce, transportatori, procesatori de plăți, agenția de marketing etc.
  • Creează și menține actual planul de rezervă – ia în calcul diverse crize și scenarii, de la schimbări în comportament, la variații în schimbul valutar, schimbări legislative și economice, dezastre naturale etc.

2. Fă o analiză de piață, pe nișa pe care vrei să o accesezi

  • Analiza de piață este un pas pe care îl omit mulți antreprenori.
  • Sigur, e posibil să începi la ghici, testând diverse bune practici și abordări, însă fără o planificare sistematică, business-ul tău îți poate scăpa rapid de sub control.

Hai să vedem, așadar, câteva aspecte legate de piață și consumatorii din Republica Moldova:

  • Populație: 3,37 milioane în ianuarie 2024 (DataReportal).
  • Utilizatori de internet: în Moldova erau 2,14 milioane de utilizatori de internet la începutul anului 2024 (DataReportal).
  • Plăți online: Numărul tranzacțiilor de plată fără numerar realizate prin intermediul comerțului electronic a crescut cu 15,2 la sută în acest an (Expert-Grup și BNM).
  • Utilizatori Social Media: 1,58 milioane de utilizatori ai rețelelor sociale, ceea ce reprezintă 46,8% din populația totală (DataReportal).
  • Nișe populare: modă (haine și accesorii), servicii de utilități (electricitate, încălzire, telefonie), cosmetice și frumusețe, telefoane și gadget-uri, produse alimentare, electrocasnice etc. (Statista).
  • Inflație: prețurile medii de consum în luna iulie 2024 comparativ cu luna iulie 2023 (în ultimele 12 luni) au crescut cu 4,8%, inclusiv la produse alimentare cu 4,2%, la mărfurile nealimentare cu 6,4% și la serviciile prestate populației cu 2,8% (statistica.gov.md).

Acestea sunt doar câteva lucruri de care să ții cont.

3. Alege platforma de eCommerce pentru magazinul tău

  • Platforma eCommerce pe care o alegi pentru magazinul tău online îți poate economisi timp, bani și resurse prețioase, sau îți poate face viața un chin.Ea influențează modul în care merge afacerea ta, dar și experiența utilizatorilor în site.
  • Există numeroase opțiuni dintre care poți alege, așa că recomandarea mea este să ții cont de aceste întrebări esențiale pentru a lua decizia potrivită pentru tine.

#1. Care este raportul calitate-investiție al platformei?

  • Ai nevoie de o platformă flexibilă, care să îți ofere soluții atât când ești la început, cât și pe măsură ce crești.
  • Abonamentele includ sute de funcționalități, de la gestionarea produselor, la CRM nativ pentru administrarea clienților, instrumente de marketing native cum ar fi reguli de reducere, oferte unice sau puncte de fidelitate, constructor de pagini (landing page, sales page, blog nativ gratuit), pop-ups, hellobar, dar și GoBots, singurele instrumente de automatizare native într-o platformă eCommerce românească.

#2. Are integrări, de preferat incluse, cu furnizorii de servicii din Moldova?

  • Pentru a funcționa cum trebuie, magazinul tău online ar trebui să poată fi integrat ușor cu furnizorii locali de servicii, cum ar fi procesatori de plăți sau transportatori.
  • În acest sens, la Gomag ai integrări gratuite cu Victoria Bank și MAIB pentru plăți, și FAN Courier Moldova, care oferă servicii de expedieri pe întreg teritoriul Moldovei (exceptând zona stângă a Nistrului), cât și cu sistemul 1C.
  • Tot la noi găsești template-uri de facturi pregătite conform necesităților legale locale, dar și configurări specifice acestei piețe, de la monedă, până la tip de transport pentru creare reguli, TVA etc.

#3. Are funcționalități specifice de marketing care să facă promovarea ușoară?

  • SEO integrat: Gomag îți permite să optimizezi fiecare pagină a magazinului pentru motoarele de căutare, cu metas manual sau automat, prin aplicația SEO Avansat. Aceste optimizări te ajută să atragi trafic organic din căutările Google sau Yandex (care este încă folosit de unii consumatori din Moldova).
  • Campanii de email marketing: Integrarea nativă cu soluții de email marketing, cum ar fi theMarketer, îți permite să comunici recurent cu clienții, să trimiti newslettere și să rulezi automatizme și campanii de ofertă cu impact.
  • Recuperare coș abandonat: email-ul automat de recuperare te ajută să îți crești rata de conversie. Practic, așa poți contacta clienții care au adăugat produse în coș, dar nu au finalizat comanda.
  • Program de fidelizare: cu Gomag poți oferi puncte de loialitate, discounturi personalizate, și invitații pentru prieteni. Acestea te ajută în procesul de fidelizare a clienților, dar și pentru implementarea unui sistem de recomandări.
  • Google Analytics & Google Search Console
  • Feed-uri, inclusiv custom, pentru canalele locale de marketing.
  • Pixeli de monitorizare
  • Rapoarte de eCommerce și trafic, heatmaps și alte instrumente de monitorizare prin Gomag Insights.
  • Generator de descrieri de produs, pe bază de AI, cu Gomag Prompt.

#4. Îți oferă suport?

  • E cu totul altă poveste când platforma ta de eCommerce este un adevărat partener de business, cu care poți interacționa frecvent, astfel încât să afli răspunsuri la întrebări, nelămuriri sau necunoștințe.
  • Stresul de care te eliberează este enorm.
  • De aceea, la Gomag primești asistență atât pe email cât și telefonic (pentru anumite abonamente), și ai acces la o documentație masivă care îți explică, pas cu pas, cum să setezi și cum funcționează fiecare funcționalitate în parte.

#5. Îți permite să lansezi un magazin online rapid, așa încât să și începi să obții vânzări repede?

  • Cu cât mergi live mai curând, cu atât va intra și profitul mai rapid în buzunarele tale. Iar acest profit poate fi reinvestit în afacere, astfel încât să se tot multiplice în repetate rânduri.
  • Ai nevoie de o platformă care te lasă să lansezi într-o perioadă scurtă de timp.

Cu Gomag, de exemplu, după ce îți setezi contul și îți organizezi magazinul, poți lansa în termen de câteva zile, sau chiar mai rapid – totul depinde de complexitatea proiectului tău.

https://www.facebook.com/watch/?v=1121137825612653


Interfața prietenoasă a panoului de administrare îți permite să faci setările cu ușurință, fără să ai nevoie de cunoștințe tehnice avansate.

Vrei să îți faci un magazin online în Republica Moldova?

Căuți metode de promovare adaptate la piața locală din Moldova? Sau vrei să îți extinzi vânzările peste hotare, începând cu publicul de peste Prut?

📅 Click aici pentru a stabili o întâlnire și hai să discutăm despre ideea ta.

Spor la implementat și spor la vânzări!

Sursa: Ion Gutu și Gomag

Citește articole similare

salarii-marketing-moldova-2025-vector-academy
📣 Marketing

Participă la primul studiu despre salariile din domeniul marketingului din Moldova!

A fost lansat primul studiu al pieței salariale din domeniul marketingului din Moldova. Studiul se va desfășura în perioada 24 […]

📱 IT

Frontend vs Backend – Ce sunt?

Felicitări! Dacă ai ajuns să citești acest articol, ai făcut deja un prim pas în IT – sau, cum se […]

🗂️ Management

Boost Productivity - Time Blocking

Dacă nu îți controlezi programul, el te va controla pe tine. Ai avut vreo zi în care ai plecat acasă […]

Toate postările
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram